Om föreningen

BRF Knoppen 12 är en äkta bostadsrättsförening med 39 lägenheter i Stockholm. Föreningen bildades år 1982.

BOSTADSRÄTTSFÖRENINGEN
Knoppen 12 huserar på adresserna Fleminggatan 91-93 samt Fridhemsgatan 37-39. Föreningen upplåter idag 39 lägenheter med bostadsrätt samt 1 lägenhet och 4 lokaler med hyresrätt. Byggår 1900-1901.

RENOVERINGAR OCH UNDERHÅLL
Fastigheten är välskött och stora renoveringar har sett ut enligt följande: Föreningen utförde många stora renoveringar 1983, då bland annat rörstammar och elstammar byttes. 2016 - Bredband med hastighet 700-1000Mbit/s drogs in i fastigheten. 2015 - Samtliga tre tvättmaskiner samt torktumlaren i tvättstugan byttes. 2014 - Självreglage för termostater har installerats, montering av snörasskydd samt stamspolning. 2013 - Byte av samtliga radiatorventiler, lättare renovering av tak och fasader. 2010 - OVK-besiktning samt renovering av trapphus. 2007 - Ommålning och uppfräschning av vindskorridor, ny belysning och uppfräschning av innergård. 2006 - Renovering av portar, uppgradering av kabel-TV-nät. Föreningen har beslutat att byta samtliga fönster i fastigheten. De nya fönsterna planeras ha samma utseende som nuvarande. Detta kommer inte innebära några avgiftshöjningar.

EKONOMI
Inga avgiftsförändringar finns planerade i dagsläget. Beslut fattas i december årligen. Föreningen sålde under 2015 en av hyresrätterna vilket resulterade i ett tillskott i kassan. Månadsavgiften har inte höjts på 19 år. En överlåtelseavgift tas ut från köparen och likaså en pantsättningsavgift.

KABEL-TV OCH INTERNET
Kabel-TV levereras via ComHem, där en kostnad om 50kr/mån är inräknat i den angivna avgiften. Höghastighets-bredband med fiber drogs nyligen in i fastigheten via Ownit, Kostnaden ingår i månadsavgiften.

GEMENSAMMA UTRYMMEN
Gemensam tvättstuga ligger belägen på bottenplan med ingång via gården (Fleminggatan 93). Den är utrustad med tre tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp och mangel. Cykelparkering finns att tillgå på innergården samt i källaren. Barnvagnsförråd ligger på bottenplan på Fleminggatan 91 samt Fridhemsgatan 39. Grovsoprum samt återvinningsrum finns att nå från innergården. Gemensam och välskött grönskande innergård som om sommaren möbleras med utemöbler och grillar. Uteplatsen samt grillarna går att bokas av medlemmarna.